…waardoor een noodoproep noodzakelijk werd. Vanaf dan staat de vlucht direct in het teken van anticiperen om er te zijn voor deze passagier en het originele plan gaat helemaal overboord. Gelukkig krijg je overal voorrang waardoor de passagier binnen vijftien minuten kon worden uitgeladen door de brandweer. Op dat moment is de vlucht natuurlijk flink vertraagd en loopt ook de rest van de dag heel anders dan gepland voor mijn crew en passagiers.
Het allerleukste aan je werk?
Toch gewoon het vliegen zelf en dan met name onder uitdagende weersomstandigheden. Daar komt de passie het best tot zijn recht. Een mooie landing met harde zijwind, het geeft keer op keer een kick die ik ook vroeger als zweefvlieger al kreeg.
Hoe belangrijk is geld?
Geld is nooit een drijfveer geweest, de opleiding was ook zeer kostbaar. Ik heb altijd geroepen dat ik dit werk ook was gaan doen als ik er niet voor zou worden betaald. Nu ik inmiddels een gezin heb (met een derde kind op komst) realiseer ik me goed dat het prettig is om een goed salaris te kunnen verdienen, maar je gaat uiteindelijk leven naar het inkomen dat je krijgt.
Wat motiveert jou, waar ben je goed in?
Ik heb daar recent over nagedacht en me beseft dat ik een nieuwsgierige generalist ben. Vind het daarom bijvoorbeeld heel boeiend om me tijdens mijn werk te mogen verdiepen in tal van verschillende onderwerpen. Waarvan ik gelukkig niet alles exact hoef te weten omdat daar weer specialisten voor zijn.
Daarnaast vind ik het belangrijk om verantwoordelijkheid te hebben, beslissingen te kunnen nemen en daarbij naar een goed resultaat te kunnen toewerken. Daarom haal ik veel voldoening uit het optimaliseren van de dienstverlening ten behoeve van onze passagiers.
Wat is het belangrijkste dat je vanuit huis hebt meegekregen?
Onvoorwaardelijk vertrouwen van mijn ouders is denk ik de belangrijkste. En dus ook het vertrouwen en de ondersteuning om me te ontwikkelen tot wie ik wilde zijn. Ik heb bovendien een goed voorbeeld gehad als het gaat om doorzettingsvermogen én de inspiratie gekregen voor mijn uiteindelijke werk.
Toewerken naar het moment waarop je alle selecties, opleidingen, testen hebt doorstaan om dit werk te mogen doen, vond ik heel leuk maar pittig. Het helpt dan zeker dat je al een beeld hebt bij het werk en de levensstijl, zodat je weet waar je het voor doet.
Wat was je geworden als dit niet was gelukt?
Lastige vraag! Ik denk een rol binnen de wereld van techniek en procesoptimalisatie, ik heb ook nog een jaartje werktuigbouw gedaan. Maar ik heb écht mijn droombaan gevonden en een carrièreswitch is wat mij betreft nooit meer aan de orde. Er zijn tal van ontwikkelmogelijkheden en ik wil mijn werk als piloot blijven combineren met andere taken. Nu houd ik me bijvoorbeeld ook al bezig met een nevenfunctie binnen veiligheids- en risicomanagement.
Werk-/privébalans?
Lastig onderwerp in ons vak. Dit is zeker nu met twee kleine kinderen een actueel thema. Ik werk deeltijd (90%) en dat betekent dat ik potentieel 14 dagen (en vaak nachten) van huis ben. Dit vraagt veel van mijn partner en zij doet dat fantastisch, want een groot deel van de huiselijke en opvoedtaken liggen bij haar. Gelukkig ben ik door mijn nevenfunctie momenteel wel in staat iets meer thuis te zijn.
Allermooiste moment van de dag?
Wat nooit gaat vervelen is wanneer ik ’s ochtends vroeg vertrek en dan boven de Alpen tijdens een opkomend zonnetje, met m’n eerste kop koffie, geniet van het waanzinnige uitzicht!
Over Merijn de Beer van Carrièrepartners:
Als carrièrepartner, coach en loopbaanadviseur fungeer ik dagelijks als sparringpartner voor mensen die vooruit willen komen op het gebied van persoonlijke en loopbaanontwikkeling. Ik bied mensen nieuwe inzichten, een actieplan én werk samen toe naar het gewenste resultaat. Mocht je benieuwd zijn wat ik voor je kan betekenen dan kun je contact met me opnemen voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Hier lees je wat ik recentelijk voor anderen heb kunnen betekenen.