a preview of the site for open graph data
Vragen? Bel (06) 15467540

Droombaan of carrièreswitch: Ben (35) Piloot & gezagvoerder (interview)Artikel

Nieuwsgierig als ik ben naar andermans keuzes en verhalen, interview ik zes keer per jaar mensen die óf hun droombaan hebben verwezenlijkt óf recent een bijzondere carrièreswitch hebben gemaakt. Vandaag de droombaan van Ben Starreveld.

Waarom is dit jouw droomberoep?

Het is een super dynamische baan waarbij ik eindverantwoordelijk ben voor de veiligheid en de processen rond mijn vlucht. Ik werk samen met mijn bemanning, ground crew en met de operationele afdelingen die op afstand werken. Ik weet nooit hoe een dag zich gaat ontvouwen (heerlijk!) en welke onverwachte situaties en omstandigheden er op mijn pad komen. Tenslotte blijf ik altijd genieten van de prachtige en afwisselende uitzichten.

Ook de levensstijl; loskomen van de rest van de maatschappij, fysiek en mentaal. Een vliegtuig besturen, ergens naar toe gaan, op reis zijn, Ik vind het geweldig!

Wie of wat heeft jou de inspiratie gegeven om dit te worden?

Mijn vader! Hij was jachtvlieger en later verkeersvlieger. De filmpjes, foto’s en verhalen die hij mee naar huis bracht vond ik geweldig. Ik vergeet nooit meer het moment waarop hij oude 8 millimeter films van zolder haalde van laagvliegen in Canada; kippenvel. Dat wil ik ook, wist ik daarom op mijn achtste al. Vlieger bij de luchtmacht was dan ook mijn eerste keus.

Wat heb je moeten doen om dit te kunnen worden?

Ik heb mijn liefde voor vliegen ontwikkeld tijdens het zweefvliegen vanaf mijn 14e en ben op mijn 18e gestart bij de luchtmacht om F16 piloot te worden. Helaas heb ik hier mijn opleiding niet kunnen afronden. Toen op mijn 21e overgestapt naar een opleiding voor verkeersvliegers (twee jaar op campus). In 2011 ben ik op mijn 26e in dienst gekomen als verkeersvlieger. En sinds een jaar ben ik gezagvoerder en daarmee eindverantwoordelijk voor mijn vlucht, mijn crew en de 100 passagiers die ik vervoer binnen Europa.

De selectie voor opleiding tot verkeersvlieger bestaat uit medische, psychologische en vliegtechnische modules. Op het moment dat je alle modules hebt gehaald volgt een eindgesprek. Daarbij wordt het hele dossier bekeken en daarnaast gekeken of ze je een geschikte kerel vinden, als collega twaalf uur naast je zouden willen zitten, of hun gezin aan boord aan je zouden toevertrouwen.

Met welke onverwachte en uitdagende situaties heb je al moeten dealen?

Het uitvallen van één van de motoren is een situatie die ik heb meegemaakt, maar liever niet te vaak mee wil maken. We zijn goed getraind om met dergelijke situaties om te gaan maar het geeft veel onrust onder de passagiers en verstoring van de operatie. Recent kregen we kort na opstijgen te maken met een passagier met hartfalen. Gelukkig bleek er een dokter aan boord om deze persoon bij te staan en de cabinecrew handelde zeer adequaat.

De situatie bleek urgent waardoor..

lees verder  voor het 2e deel van het interview, met onder meer de leukste aspecten van het werk, de rol van geld, en het allermooiste moment van de dag.

 

Over Merijn de Beer van Carrièrepartners:

Als carrièrepartner, coach en loopbaanadviseur fungeer ik dagelijks als sparringpartner voor mensen die vooruit willen komen op het gebied van persoonlijke en loopbaanontwikkeling. Ik bied mensen nieuwe inzichten, een actieplan én werk samen toe naar het gewenste resultaat. Mocht je benieuwd zijn wat ik voor je kan betekenen dan kun je contact met me opnemen voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Hier lees je wat ik recentelijk voor anderen heb kunnen betekenen.

 

Carrièrepartners ondersteunt organisaties en coacht professionals bij persoonlijke en loopbaanontwikkeling.

logo Noloc - Erkend Loopbaanprofessional